ITALIAN VERSION:

 

I W.A.S.P. nacquero a Los Angeles nel 1982, grazie a Blackie Lawless e il chitarrista Randy Piper, che avevano suonato insieme in due previe band, i Sister ed i Circus Circus. Nei Sister, nati nel 1976 inclusero tra i membri anche Nikki Sixx, mentre i Circus Circus, sostituirono i Sister dal 1979 al 1981, gli stessi anni in cui Lawless era nei London, fondata da lui nel 1978 ed in cui suonò anche Nikki Sixx. 

I primi W.A.S.P. ebbero Blackie Lawless alla voce e chitarra ritmica, Randy Piper alla chitarra solista, Tony Richards (ex Dante Fox) alla batteria ed al basso Rik Fox (ex Sister). Quest’ ultimo fu sostituito dopo poco tempo da Don Costa, (ex Dante Fox). 

Costa lasciò il gruppo nel 1983 per suonare nella band di Ozzy Osbourne ed al suo posto arrivò il chitarrista Chris Holmes, che militò prima nei Buster Savage, Lax e Slave, insieme a Lawless divenne cantante e bassista. 

Il loro primo concerto degli W.A.S.P. si tenne nel 1982 al "The Woodstock" e, dall’anno seguente riempirono il "Santa Monica Civic Hall", ingaggiati anche per suonare al “Troubadour”, storico locale rock negli anni ottanta, in cui furono visti da Rod Smallwood, ex manager degli Iron Maiden, che offrì un contratto con l'etichetta Capitol Records.

Nel 1984 il primo album con titolo omonimo, ebbe un ottimo riscontro sia dal pubblico che dalla critica, arrivando ad essere disco d’oro, supportato da un lungo tour che toccò America ed Europa. Tour che vide la mancanza di Tony Richards, che venne rimpiazzato da Steve Riley. 

“Animal (Fuck Like a Beast)”, fu il primo singolo che venne censurato dal P.M.R.C., Parents Music Resource Center (Centro d'Informazione Musicale per Genitori), per i contenuti scandalosi, o così venne interpretato. La contestazione di Blackie Lawless risultò inutile, con la conseguenza che il disco venne stampato eliminando il brano in questione.

La band incaricò una nuova casa discografica, Music for Nations, che diede alla stampa il singolo. Nel 1998, con la ristampa di “W.A.S.P.”, “Animal (Fuck Like a Beast)” venne inclusa.

“I Wanna Be Somebody”, secondo singolo, ebbe molto successo scalando le classifiche ed arrivando tra i primi brani, così come i singoli a seguire: “L.O.V.E. Machine”, “Sleeping (In the Fire)” e “School Daze”.

I W.A.S.P. apparirono nel film horror fantascientifico “Ragewar”, mentre in “This is Spinal Tap”, Lawless recitò in una piccola parte. 

Il secondo album “The Last Command”, fu pubblicato nel 1985 ed incluse canzoni come: “Blind in Texas” e “Wild Child” ma il disco non ottenne il risultato del primo album. 

"Running Wild in the Streets" dapprima concepita per i Black Sabbath (che non la eseguirono) dal gruppo canadese Kick Axe, fu poi presentata ai W.A.S.P. che la nel disco con l’accredito a Lawless per la sua composizione.

Sempre nel 1985, venne pubblicato dalla Castel Records, “Live at the London”, il primo video registrato dal vivo, in supporto ai Kiss. In più, il gruppo apparve nella pellicola “Terror Vision” interpretando “Tormentor”.

Ad un certo punto, Randy Piper lasciò il gruppo per problemi di alienazione all’interno della band, Lawless, prese anche il posto di Piper ed al basso entrò a far parte dei W.A.S.P. Johnny Rod.

L’anno successivo, 1986, fu la volta dell’album “Inside the Electric Circus” che tenendosi al genere hair metal che stava affiorando, risultò più melodico. Una produzione che a Lawless non piacque.

Nel 1987 pubblicarono “Scream Until You Like It”, singolo che fece da colonna sonora al film “Ghoulies II” e vide la luce l'album “Live...In the Raw”, con due tracce inedite “Manimal” e “Harder Faster”.  Nello stesso anno Riley entrò negli L.A. Guns e venne sostituito da Frankie Banali (Quiet Riot). 

Un secondo video dei W.A.S.P., “Videos in the Raw” venne pubblicato l’anno successivo. 

Il quarto disco della band “The Headless Children”, venne pubblicato nel 1989, album considerato l’apice creativa dei W.A.S.P. Un sound heavy, vennero inserite tastiere con la partecipazione di Ken Hensley ed inoltre con Lita Ford che cantò come corista.

Nel 1989, Chris Holmes abbandonò il gruppo, allontanato, pare, dal dispotismo di Lawless. Con l’abbandono del chitarrista, i W.A.S.P. ebbero un silenzio di tre anni per poi tornare con la rock opera “The Crimson Idol” nel 1992, con Bob Kulick, in sostituzione di Chris Holmes.

L’album racconta del ragazzino Jonathan che scappa di casa con una chitarra e diventerà una rockstar. Verrà poi consumato da sesso e droga finché non vedrà la fina di tutto.   

Una serie di concerti che durò due anni, una raccolta di brani “First Blood...Last Cuts”, una raccolta di video “ First Blood...Last Visions”.

Nel 1995 pubblicarono “Still Not Black Enough”, concepito prima come album solista di Lawless, introspettivo e sebbene canzoni come “Keep Holdin' On” e “Breathe” e  “Black Forever”, questo disco non ebbe un grande riscontro e nessun tour fu organizzato a supporto dell’album.

Lawless decise vari cambi di lineup, con il rientro di Chris Holmes, sostituendo Rod al basso con Mike Duda e il nuovo batterista Stet Howland. 

Venne pubblicato nel 1997 l'album “Kill Fuck Die”, tornando alle sonorità più heavy ed aggressive con note sperimentali di synth e distorsori. 

Nonostante le aspettative da parte del gruppo, il disco non fu accolto nel modo in cui i W.A.S.P. immaginarono, un sound troppo industrial per il loro pubblico ma il tour riscontrò invece un grande successo, riportando la band alla gloria che avevano avuto in passato. L’anno seguente venne pubblicato un doppio live album “Double Live Assassins”.

Nel 1999, fu la volta di “Helldorado”, anticipato da l’EP omonimo, un album trasgressivo con argomenti concernenti sesso, droga e divertimenti vari. Il disco riavvicinò il pubblico ma non la critica e grazie al caloroso riscontro dei fans, i W.A.S.P. partirono per un tour di supporto. 

Dopo “Helldorado”, fu pubblicato “The Sting” che non vendette molte copie e non fu particolarmente apprezzato neppure da parte dei fans, anche un video venne rilasciato dopo l’uscita del disco.

“Unholy Terror” venne pubblicato nel 2001, la tematica fu la religione, venne criticato in maniera negativa dalla critica mentre al pubblico piacque molto.

Chris Holmes lasciò ancora una volta il gruppo al termine della registrazione, e si dedicò a progetti solisti.  Venne sostituito da Darrell Roberts (Tuff).

Nel 2002 “Dying for the World”, con il ritorno del batterista Frankie Banali, l’album fu segnato dal dramma del World Trade Center dell'11 settembre 2001. Un disco creato da Lawless che prese come suggerimento il terrorismo e la guerra, mettendoli a proprio vantaggio come argomento basilare. L'album non fu un successo.

Nel 2004 con il ritorno di Stet Howland, la band pubblicò due concept-album legati tra loro, “The Neon God part 1” e  “The Rise e The Neon God part 2 - The Demise”.

La religione come fulcro, combinata a temi come l'alienazione e la solitudine, il racconto della nascita di una guida di una setta votata alla lussuria ed il fanatismo di onnipotenza, termina con l’aspirazione da parte del leader, alla redenzione. Gli album non furono criticati bene e il solo singolo estratto “3 Song Sampler”, che non riscosse successo per scarsa divulgazione.

A partire dal 2005 i W.A.S.P. ebbero svariati cambi di lineup fino ad arrivare ad avere Blackie Lawless, come cantante e chitarrista ritmico, Doug Blair chitarra solista, Mike Duda al basso e Mike Dupke alla batteria.

Nel 2007 fu pubblicato “Dominator”, con positivo riscontro da parte della critica.

Lawless decise di interrompere il tour di supporto al disco per dare vita  ad un tour per celebrare il quindicesimo anno della pubblicazione di “The Crimson Idol”, proponendo la setlist del disco, e alcuni classici dei W.A.S.P.

Nel 2009 fu pubblicato “Babylon” con la tematica dei Cavalieri dell'Apocalisse. Nel 2015 sarà la volta di “Golgotha”, le tematiche rimasero incentrate sulla misticità di Lawless. 

Chris Holmes, lasciati i W.A.S.P. fondò i Psycho Squad Holmes rientrò negli W.A.S.P. nel 1996 e vi rimase fino al 2001. Suono con gli L.A. Guns per le esibizioni live. Nel 2002 rientrò con Randy Piper nella band Animal. 

 

Discografia solista Chris Holmes:

Nothing to Lose (album autoprodotto, CHP) (2012)

Shitting Bricks (album autoprodotto, CHP) (2015)

C.H.P. (2016)

 

Discografia W.A.S.P.:

W.A.S.P. (1984)

The Last Command (1985)

Inside the Electric Circus (1986)

The Headless Children (1989)

The Crimson Idol (1992)

Still Not Black Enough (1995)

Kill Fuck Die (1997)

Helldorado (1999)

Unholy Terror (2001)

Dying for the World (2002)

The Neon God part 1 - The Rise (2004)

The Neon God part 2 - The Demise (2004)

Dominator (2007)

Babylon (2009)

Golgotha (2015)

__________________________________________________

 

 

Recensione “Kill, Fuck, Die” (1997):

 

Riunitisi Chris Holmes e Blackie Lawless, scelgono per per questo album una lavorazione musicale più orientata al genere industrial che al classico metal, dando vita ad un album, a mia opinione, davvero bello, proprio per il differenziarsi dello stile pur lasciando il suono che ha sempre caratterizzato i W.A.S.,P.

“Kill, Fuck, Die” è una svolta nella carriera del gruppo, fatta di distorsioni, vocali duri, l’introduzione di personaggi dei loro testi. Il sound ed il timbro, regalano a questo disco un valore maggiore rispetto ai predecessori.

I brani che meglio rappresentano “Kill, Fuck, Die” sono l’inquietante "My Tortured Eyes”, una ballad, con intro di Holmes che risulta ipnotico e seguito dalla voce lamentosa di Lawless.

"Kill Your Pretty Face", che inconsciamente riprende "My Tortured Eyes", con la chitarra di Holmes in un vorticare di note che lascia l’ascoltatore nel limbo fino all’esplodere della voce.

"Little Death", che irrompe con il cantato malato ed un ritornello geniale che cattura in una spirale immaginaria.

“The Horror" che conclude l’album con un lento riff di Chris Holmes, un brano riuscito nella sua spaventosa esecuzione, decisamente un pezzo bellissimo. 

Personalmente sono del parere che questo album sia il capolavoro dei Wasp, un disco che è il sunto di puro odio, aggressività, rabbia e disperazione. 

Sfortunatamente, l’album non venne apprezzato, forse in quel periodo fu troppo all’avanguardia per la scena metal.

“Kill Fuck Die” è sicuramente un album per chi ama il dark e l’industrial e per chi segue con una mente aperta il genere metal.

 

Tracklist:

01. Kill, Fuck, Die

02. Take The Addiction

03. My Tortured Eyes

04. Killahead

05. Kill Your Pretty Face

06. Fetus

07. Little Death

08. U

09. Wicked Love

10. The Horror

 

Line-up:

Blackie Lawless – vocals, guitars

Chris Holmes – guitars

Mike Duda – bass

Stet Howland – drums

---------------------------------------------------------------------------

ENGLISH VERSION:

 

W.A.S.P. band was born in Los Angeles in 1982, thanks to Blackie Lawless and guitarist Randy Piper, who played together in two pre-bands, Sister and the Circus Circus. Sister, born in 1976, included members Nikki Sixx, while Circus Circus replaced Sister from 1979 to 1981, the same year Lawless was into London, founded by him in 1978 where played in Nikki Sixx as well.

The first W.A.S.P. lineup was formed by Blackie Lawless at rhythmic, vocals and guitar, Randy Piper on solo guitar, Tony Richards (formerly Dante Fox) on drums and Bass Rik Fox (ex Sister). The latter was replaced shortly by Don Costa (formerly Dante Fox).

Costa left the group in 1983 to play in Ozzy Osbourne’s band and his place was taking by guitarist Chris Holmes, who first played in Buster Savage, Lax and Slave, along with Lawless became a singer and bass player.

The W.A.S.P. first concert was held in 1982 at The Woodstock, and from the following year they filled up the "Santa Monica Civic Hall", also hired to play at the local rock band "Troubadour" in the 1980s, where they were seen by Rod Smallwood, former manager of Iron Maiden, who offered them a contract with the Capitol Records label.

In 1984, the first album self-titled, had a good grasp of both audience and critics, coming to be a golden disc, supported by a long tour in America and in Europe. The tour saw the lack of Tony Richards, who was replaced by Steve Riley.

"Animal (Fuck Like a Beast)" was the first single, censored by P.M.R.C., the Parents Music Resource Center, for scandalous contents, or so it was interpreted. Blackie Lawless's controversy proved unnecessary, with the result that the disc was printed deleting the song.

The band commissioned a new record label, Music for Nations, which pressed the single. In 1998, with the reprint of "W.A.S.P.", "Animal (Fuck Like a Beast)" was included.

"I Wanna Be Somebody", second single, had a lot of success climbing the charts and arriving among the first tracks, as well as singles to follow: "L.O.V.E. Machine, "" Sleeping (In The Fire), "and" School Daze ".

W.A.S.P. appeared in the fantasy-horror film "Ragewar", while in "This is Spinal Tap", Lawless recited in a small part.

The second album, "The Last Command," was released in 1985 and includes songs like "Blind in Texas" and "Wild Child" but the album did not get the result of the first one.

The song "Running Wild in the Streets", first conceived for Black Sabbath (which didn’t perform it) by the Canadian Kick Ax group, was then presented to W.A.S.P. which recorded on the album with Lawless credits for its composition.

In 1985, was also released "Live at the London", by Castel Records, the first live video recorded, supporting Kiss. In addition, the same year, the group appeared in the film "Terror Vision" playing "Tormentor".

At one point, Randy Piper left the group for alienation problems within the band, Lawless, took Piper's seat and on bass Johnny Rod joined the band.

The following year, 1986, was the turn of the album "Inside the Electric Circus", which kept growing like the hair metal genre, which was more melodic. A production that Lawless didn’t like it.

In 1987, they released "Scream Until You Like It" which made the soundtrack to the movie "Ghoulies II" and the album "Live ... In the Raw" with two unpublished tracks "Manimal" and "Harder Faster ". In the same year, Riley entered the L.A. Guns and was replaced by Frankie Banali (Quiet Riot).

A second video from W.A.S.P., "Videos in the Raw" was released the following year.

The fourth album of the band, "The Headless Children", was released in 1989, heavy sound, keyboards were included Ken Hensley's participation and also with Lita Ford.

In 1989, Chris Holmes left the group, apparently for Lawless's despotism. With the abandonment of the guitarist, W.A.S.P. had a three years of silence and then returned with the rock opera "The Crimson Idol" in 1992, with Bob Kulick replacing Chris Holmes.

The album tells of the kid Jonathan who runs home with a guitar and becomes a rock star. He will then be consumed by sex and drugs until he sees the end of everything.

A series of two-year concerts, a collection of songs "First Blood ... Last Cuts", a collection of videos "First Blood ... Last Visions".

In 1995 they released "Still Not Black Enough," conceived as Lawless's solo album, introspective and although songs such as "Keep Holdin 'On" and "Breathe" and "Black Forever", this album had no a tour to support the album.

Lawless decided to change lineup, with Chris Holmes returning, replacing Rod, Mike Duda on bass and new drummer Stet Howland.

The album "Kill Fuck Die" was released in 1997, returning to the heaviest and most aggressive sounds with experimental synths and distortion notes.

Despite expectations, the record was not welcomed in the way W.A.S.P. imagined, a too industrial sound for their audience, but the tour found a great success, bringing the band back to the glory they had in the past. The following year a double live album "Double Live Assassins" was released.

In 1999, was the turn of "Helldorado", anticipated by an EP, a transgressive album with topics related sex, drugs and various entertainments. The record brought the audience closer but not the criticism and thanks to the appalling admiration of fans, W.A.S.P. made a support tour.

Next "Helldorado", was released "The Sting", which didn’t sell many copies and wasn’t particularly appreciated by fans, even a video was released after the release of the album.

"Unholy Terror" was released in 2001, the theme was religion, it was disapprovingly complained by critics while the public liked it.

Chris Holmes left the group once again at the end of the recording sessions and devoted himself to solo projects. He was replaced by Darrell Roberts (Tuff).

In 2002, “Dying for the World”, with the return of drummer Frankie Banali, was marked by of the World Trade Center’ drama on September 11, 2001. A disk created by Lawless that suggested terrorism and war as a hint, placing them to its advantage as a basic argument. The album was not a success.

In 2004 with Stet Howland's return, the band released two concept-albums, "The Neon God Part 1" and "The Rise and The Neon God Part 2 - The Demise".

Religion as a fulcrum, combined with issues such as alienation and solitude, the story of the birth of a leader of a sect devoted to lust and fanaticism of omnipotence that ends with the leader’s aspiration for redemption. The albums were not well-criticized and the only single "3 Song Sampler" extract, which was unsuccessful for lacking publicity.

Since 2005, W.A.S.P. had a variety of lineup changes until they got Blackie Lawless as rhythmic singer and guitarist, Doug Blair as solo guitar, Mike Duda on bass and Mike Dupke on drums.

In 2007, "Dominator" was published, with critically acclaimed feedback.

Lawless decided to stop the tour to give birth to another one to celebrate the fifteenth year of "The Crimson Idol", featuring the record set list, and some classics from W.A.S.P.

In 2009, "Babylon" was published with the theme of the Knights of Revelation. In 2015 it will be the turn of "Golgotha", the themes were centered on Lawless’s vivid mysticism.

Chris Holmes, once left W.A.S.P. founded the Psycho Squad, Holmes returned to W.A.S.P. in 1996 and remained there until 2001. He played with L.A. Guns in live performances. In 2002 he returned with Randy Piper in the Animal band.

 

Chris Holmes solo discography:

Nothing to Lose (self-produced album, CHP) (2012)

Shitting Bricks (self-produced album, CHP) (2015)

C.H.P. (2016)

 

W.A.S.P. Discography:

W.A.S.P. (1984)

The Last Command (1985)

Inside the Electric Circus (1986)

The Headless Children (1989)

The Crimson Idol (1992)

Still Not Black Enough (1995)

Kill Fuck Die (1997)

Helldorado (1999)

Unholy Terror (2001)

Dying for the World (2002)

The Neon God Part 1 - The Rise (2004)

The Neon God Part 2 - The Demise (2004)

Dominator (2007)

Babylon (2009)

Golgotha (2015)

__________________________________________________

 

 

Review “Kill, Fuck, Die” (1997):

 

Chris Holmes and Blackie Lawless joined again for this album, which is more industrial-oriented and classic metal-based music production, creating an album that’s, in my opinion, really brilliant, just to differentiate style while leaving the sound it has Always characterized by W.A.S.P.

"Kill, Fuck, Die" is a breakthrough in the career of the band, made of distortions, harsh vowels, the introduction of characters of their lyrics. The sound and the mold give to this album a greater value than its predecessors.

The songs that best represent "Kill, Fuck, Die" are the disturbing "My Tortured Eyes", a semi ballad with Holmes’s hypnotic intro, followed by the lamenting voice of Lawless.

"Kill Your Pretty Face," which unconsciously resumes "My Tortured Eyes," with Holmes' s guitar in a whirl of notes that lets the listener in the limbo until the voice explodes.

"Little Death", which breaks with the sick singing and a brilliant recipe that captures in an imaginary spiral.

"The Horror" concluding the album with a slow Chris Holmes riff, a successful track in his frightening performance, definitely a beautiful piece.

Personally, I think this album is the masterpiece in the W.A.S.P.’s career, a record that’s the source of pure hate, despair, aggression and anger.

Unfortunately, the album was not appreciated, perhaps at that time it was too vanguard for the metal scene.

"Kill Fuck Die" is definitely an album for those who love the dark and the industrial and for those who follow the metal genre with an open mind.

 

Tracklist:

01. Kill, Fuck, Die

02. Take The Addiction

03. My Tortured Eyes

04. Killahead

05. Kill Your Pretty Face

06. Fetus

07. Little Death

08. U

09. Wicked Love

10. The Horror

 

Line-up:

Blackie Lawless – vocals, guitars

Chris Holmes – guitars

Mike Duda – bass


Stet Howland – drums